آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای توسعه صادرات ایران

به گفته معاون رئیس سازمان توسعه تجارت ایران قاره آفریقا با هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات، سرزمین فرصت‌ها برای توسعه صادرات است.

به گزارش صدای بورس، محمدصادق قنادزاده در مورد تجارت ایران با کشورهای آفریقایی، گفت: کشورهای آفریقایی با توجه به ذخایر غنی و بکر بهشت فرصت‌ها به شمار می‌روند، زیرا بیشترین ذخایر و بیشترین معادن و منابع نفتی استحصال نشده در قاره آفریقا قرار دارد و بنابراین این قاره موقعیت بسیار خوبی برای توسعه تجارت به شمار می‌رود. معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه، اما سهم ایران از بازار هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری واردات این قاره بسیار اندک است، اظهار داشت: در حال حاضر میزان صادرات ما به این قاره به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است. وی با اشاره به رشد صادرات به قاره آفریقا، افزود: در سال ۹۹ میزان صادرات ما به قاره آفریقا ۶۵۰ میلیون دلار بود که با توجه فراهم‌سازی زیرساخت‌های صادراتی و برقراری خط منظم کشتیرانی به شرق آفریقا و ایجاد خط مشترک با شمال آفریقا و همچنین ایجاد حدود ۱۱ مرکز تجاری در این قاره و سرمایه‌گذاری‌های که در زمینه زیرساخت‌های صادراتی در این قاره انجام شده به این مهم دست یافته‌ایم، اما هنوز به جهش صادراتی موردنظر نرسیده‌ایم.


معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: البته تا زمانی که خطوط کشتیرانی ما با قاره آفریقا کامل و منظم نباشد در خصوص آمار صادرات به این قاره نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد، زیرا در شیوه کنونی بخشی از کالاهای صادراتی ما به مقاصد دیگر مانند امارات یا ترکیه ارسال می‌شود و لذا مبدأ کالای صادراتی ما در آن کشورها تغییر می‌کند و سپس کالا به آفریقا صادر می‌شود. وی بیان داشت: تا زمانی که خطوط کشتیرانی ما به صورت کامل ایجاد نشود و این خطوط منظم نباشد با گمشدگی آمار در صادرات به آفریقا مواجه هستیم. قنادزاده افزود: بنابراین همین الان هم می‌توان گفت که آمار صادرات میدانی ما به قاره آفریقا دو یا سه برابر رقم رسمی اعلام شده فعلی است و می‌توان رقمی حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار را برای آن در نظر گرفت.

منبع: فارس

کد خبر 505941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =